söndag 3 april 2016

Storleken har betydelse!

Trädgårdstidningar och -böcker finns det gott om. Det går tretton på dussinet och varken flödet av eller intresset för dem tycks mattas av. Själv klagar jag inte alls på det. Nä, ös på bara! För mycket trädgårdslektyr är inte nog! Bring it! Det som däremot bringar en del smolk i min bägare är bristen på inspiration för stora trädgårdar. Att med skohorn tränga in allt från utekök och lekplats till odlingar och ett par, tre exotiska lundar kompletta med dammsystem och romantiska Monet-broar på en tomt som egentligen känns trångbodd redan när postlådan sätts på plats, finns det flera lyckade exempel på. 8 rok på 70 kvadrat! Jättebra för den med stora visioner och liten trädgård, men för min del blir det lite... fjuppigt. En 1138-rummare? Någon?

Inte det, nä.

Med tanke på dagens nybyggnationer där trädgårdarna knappt är större än ordinära balkonger, förstår jag att det är litteratur för pytteytor som säljer. Men ändå! Det finns trädgårdar som är större i omfånget. Tills vidare får jag nöja mig med nio sidor i en specialare från Allt om Trädgård, "Rabatt & Design", som jag fick för en tid sedan. Där finns ett reportage från en ett hektar stor trädgård. Glädjande! Min förhoppning är att det presenteras mer sånt framöver. Att ha mycket yta att leka på är nämligen inte alltid enklare än att ha grannen i husväggen. När andra skapar rumskänsla med två armeringsnät, känns det som att jag ska bygga Versailles. När andra markerar tomtgränserna med sex rejäla bamburuggar, har jag enbart ut mot byvägen 120 meter att "häcka till". När andra känner sig som Gulliver på besök i Lilliput, är jag mer som en figur från Elsa Beskows sagovärld. Puttes äventyr på savannen, typ. När andra hinner med sin dagliga trädgårdsrunda medan de borstar tänderna (äsch, som om någon enda skulle vilja tillbringa endast några minuter i sin trädgård!), kommer jag försent till jobbet för att jag gick ut till postlådan och morgontidningen istället för att ta cykeln...

Hemmaljunga är från början ett litet lantställe. Trädgården var ursprungligen en smal remsa närmast huset och här fanns förutom några fruktträd bara en och annan krollilja bevarad när jag kom hit. Åkermarken är sedan länge gräsbevuxen och det finns inga planer på att plöja upp alltihop och sätta fyra tunnland betor och resten potatis. Jag vill ha både fin- och nyttoträdgård och helst bägge delar samtidigt och massor av allt och och både mysigt och storslaget och så vill jag ha det nu. Gärna i förrgår.

Tips på lämplig litteratur - och trollformler! - emottages med största tacksamhet!

2 kommentarer: