söndag 3 juli 2016

Sånt man gör

Det är inte klokt vad tiden ränner iväg!

Sedan sist har jag
- snickrat odlingslådor
Det finns fortfarande överflödigt virke på logvinden och jag gör mitt bästa för att minska på högarna. Enklaste och snabbaste lådorna fixades till en liten köksträdgård. 2"2 i hörnen och på långsidornas mitt, så blev det stadigt.

- skyfflat flera kubikmeter jord med hönsbajs i
Något jordigt måste det ju finnas i lådorna, annars blir det klena skördar. Fet och mumsig jord köptes kubikvis och det var ett väldigt skyfflande hit och dit. Av de sju kubiken som forslades hem, finns det fortfarande en hög kvar att rodda med. Fågelbajset gillades av fårhunden, som åt med god aptit.

- blivit illa biten av knott
Var kommer alla små bitande kryp ifrån? Precis allting som kan stickas, bitas, brännas, knipas eller på annat sätt ta en del av mitt kött och blod med sig, söker upp mig om jag så befinner mig på Svalbard. Ett par minuter går det väl att stå ut, men ganska snart blir jag tokig som en ko och rusar inomhus. Här räddades jag för en tid sedan av ett förtjusande gäng fladdermöss. Efter deras besök är här inga knott kvar. Jag hoppas att de små vassa djuren har gjort en T-Rex och dött ut, men så väl är det nog inte.

- frusit in målla
Om man är uppfödd på stuvat ogräs, så har man lixom i blodet att mållan ska skördas. Bort det!, säger favoritmaken. MAT!, hojtar jag och bärgar målla i mängd. Godast stuvad till kokt potatis, vaxbönor och kanske några bitar stekt bacon. Funkar annars på samma sätt som mangold. Tusen gånger godare än spenat.

- firat familjens nioåring
Då var hon mindre än en ordinär soffkudde. Nu görs tillägg till garderoben fortare än jag hinner säga Nya brallor nu igen?!

- feng tjohejat hemmet
Jag är en drällig person. Jag lägger grejer där jag står och är måttligt intresserad av att städa. För att underlätta för mig och, betydligt viktigare, spara på favoritmakens nerver och hjärta, har jag stått över lättja och katastroftänk och tillsammans med min bättre hälft röjt hela huset fritt från överflöd. Så himla skönt! Mitt mål är ett hem som minner om en klostercell (har jag sagt att jag förutom att drälla och stöka är bra på att kasta mig mellan ytterligheter?), men tills vidare nöjer jag mig med det vi har uppnått hittills.

- roat favoritmaken med sedvanligt tredagarsfödelsedagsfirande
Ska man fira födelsedagar så ska man fira ordentligt, tycker jag. I år blev det bl a Teckningsmuseet i Laholm, Louisiana i danska Humlebaek, privat konsert hos en kär vän och duktig musiker samt trädgårdsbutiksbesök. Och så god mat och en fika då och då, förstås. Plus lite mer konst och kultur och grönt.

- kliat sönder alla knottbett
Det går lixom inte att låta bli. De sista betten brukar sluta klia lagom till luciafikat.

- sått och satt
Det är nog ett lökår i år! Morot, potatis, dill och annat vanligt växer oxå bra. Senare på säsongen ska jag testa att höstså en del godingar som t ex haverrot och rotpersilja.

- rensat ogräs
Först hände ingenting. Sedan hände ännu mindre. Sedan kom regnet. Därefter ketchupeffektade svallerkålen å det grövsta.

- planterat några enstaka nyheter i insektsrabatten
Stora plantor stäppsalvia är svåra att motstå.

- glatt mig över humlorhumlorhumlor
De är överallt!

- bestämt mig för att sälja diskmaskinen
Jag har aldrig velat ha någon. Jag vill stå med händerna i diskvattnet och filosofera över ditt och datt. Förresten är det enda sättet att få mina jordimpregnerade händer rena.

- planterat fler fruktträd
Ett päronfamiljeträd och ytterligare ett plommonträd, 'Opal' den här gången, har hamnat i backen i den lilla fruktträdgården. Där finns numera dessutom elva klarbärsträd från familjens morfars trädgård.

- börjat renovera trädgårdsmöblerna
Det tar sin lilla tid. Kanske kan vi sitta nästa sommar. Då har vi eventuellt tid att göra det. Sitta.

- inte bloggat
Förlåt. Om en vecka har jag en slurk semester. Då ska jag försöka bli bättre på att uppdatera mina förehavanden på min lilla jordplätt.

1 kommentar:

  1. Det sket sig med semestern, gissar jag, eftersom uppdateringen uteblev. Hoppas att du får lite julledigt åtminstone. :)

    SvaraRadera