söndag 5 juli 2015

Årets hittills varmaste dag...

Ser ni hur varmt det är?



... och det är svårt att få till någon riktig fart i projekten. Jag rör mig ungefär som ett slirande kassettband låter. Först i normal hastighet, sedan låååångsaaaaaaamt och efter ett glas saft pilar jag på igen.


Att det verkligen är hett (eller Hot hot hot!!! som The Cure skulle ha sagt), märks inte minst på fårhunden. Gáski är i vanliga fall snabb som en vinthund, men idag gör han inte många knop. När han inte ens reagerar när en traktor passerar ute på byvägen, så förstår vi att han verkligen, verkligen är svettig i pälsen. Han ligger i skuggan och slumrar och förflyttar sig endast för att ta en sipp vatten.

Lagd hund ligger. 
Något måste jag ju ändå göra. Att bara hänga i soffan som en misslyckad sufflé, funkar inte för mig. Jag drar ut i fält och fastnar i den lilla fruktträdgården. Rundlarna som vi grävde i ängen när vi planterade fruktträden, börjar bli lite lösa i konturerna. Jag rensar bort ogräset och genast ser allt mycket bättre ut.


Plommonet 'Komet' tackar genom att genast sätta frukt.
Okej, nä. Men det är gott om små gröna kart på trädet. Jag ser med lika delar förtjusning och iver fram emot att få skörda senare i år.


Mer då? Tja, vad annars gör man när det är "hett så det loar"? Man stickar på vintertröjan, så klart! Åttaåringens beställningsverk har nästan bara sluttampen kvar. Det känns bra. Efter att ha repat upp allt i flera omgångar, börjar jag bli lite småtrött på projektet. Nu vill jag sticka raggsockor istället.

Fiskar in the making. 
Till slut har temperaturen fallit till en mer behaglig nivå, och hela familjen ger sig iväg på den absolut nödvändiga cykelrundan. När vi kommer hem igen möts jag av lite fint vid entrén. Jag är särskilt förtjust i jordrevan. Den doftar ju så gott!


1 kommentar: