söndag 7 juni 2015

Andnöd botas

För ungefär en månad sedan kom trädgårdsmästaren på besök och pratade bl a om bigarrååtgärder. Trädet är fint i formen, men det grönskar hipp som happ. Ett löv här, två löv där och inget där emellan. Att ta bort gräset runt trädet, kan vara en lösning för att s a s få bättre fjong i grenen. Att stam och grenar är täckta av grå lav, är ett tecken på näringsbrist hos trädet, vilket gör att dess motståndskraft mot "inkräktare" minskar. Hög tid för bättre skjuts i trädet, alltså. 

Jag använder spaden som måttstock. Spadens längd, i det här fallet 120 cm, blir cirkelns radie. Mitt i arbetet blir jag osäker på om jag gör rätt. Jag kanske gör cirkeln för liten? Eller för stor? Ett samtal till trädgårdsmästaren ger raka besked. Jag är på rätt kurs och det är bara att fortsätta gräva bort grässvålen, som suger vatten och näring utan att tänka på att andra kanske oxå vill ha. Jag tipsas även om att fixa något slags kant och att kanske plantera perenner under trädet i höst. En marktäckare kommer att förenkla för mig (mindre ogräsrensning), och även om plantorna fyller den öppna ytan kommer det inte att bli så kompakt som gräsmattan. Något slags näva, kanske? Jag gillar nävor. De påminner om pelargoner (inget konstigt alls, de tillhör alla nävfamiljen, Geraniaceae) och de i sin tur påminner mig om gammelmorbror Erik. 

Det hörs nästan hur trädet drar efter andan för varje grästorva jag tar bort. När jorden är helt bar, ska den gödslas. Därefter kommer jag att få uppleva ett fyrverkeri av knoppar som brister ut i ärtgröna blad! Hoppas jag. Möjligen är det inte riktigt så det funkar. Jag ska fråga trädgårdsmästaren om det där. 
Heltäckningsmattan ska bort! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar