tisdag 2 juni 2015

Hotta, för fan!

Vill ni veta någonting, så fråga uggl... chefen! I alla fall om frågan gäller något från den rika floran i vår del av verkligheten och det hampar sig så att chefen chefar trädgårdsodlingsanläggningsgrejer.

Jag klipper en kvist av den oidentifierade busken i närheten av 'Valdemar' och det nya staketet. På jobb ber jag att få ett namn.
- Bukettspirea, säger chefen utan att darra på vare sig röst eller manschett.
Inget svårt alls. En pissekaga, som vi säger i Skåne.

Bukettspirea i juni. Regn och blåst, därav den lite osläta bilden.

Det är roligt att veta namnet på växter och det är ännu roligare när namnet låter fånigt. Det vetenskapliga namnet för bukettspirea är Spiraea vanhouttei (jag trodde att det var ett chefpåhitt, så jag har kollat upp det). En spirea att kasta bort, alltså. Det namnet glömmer jag nog inte.

På tok för stor för att låta sig bli iväghottad.  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar