söndag 31 maj 2015

Ordning på torpet

Jag fortsätter att skapa med Fru Fortuna och gudarna på min sida under eftermiddagen. Det går ju inte att sluta när allt är roligt och saker blir bra.

Jag börjar med att känna mig lite för vad gäller den rosrabatt som ska skapas väster om uteplatsen. Först gör jag ett litet spår med spaden och därefter gräver jag ett litet dike. Det har ingen funktion alls, det är bara en mycket tydligare markering som är enklare att se än det tidigare spadspåret. Till höger i bild är rönnspirean och en buske jag inte vet namnet på. Mellan buskaget och rosorna ska det bli en stenlagd gång. Vi har flera stora "stenflak" att använda, och jag tycker att de ska placeras här. Stenen räcker inte till att täcka hela ytan, men jag tror att det kan bli fint att blanda in plattor och stenar i ett oregelbundet mönster. Vi får väl se så småningom.

Längst där borta vid de båda buxbomen ska stengången sluta.
Med rabattdiket grävt och en rasande massa ros- och busktankar tänkta, sneglar jag efter mer att göra. Något slags kant för att hålla singeln på rätt ställe och undvika alltför stor sammanblandning av jord och sten, vore tokbra att ha. Jag har sett köpekanter i tjusig metall, men de är dyra. Brädor är däremot inte så kostsamt - och dessutom har jag ju ganska många att göra av med.

Mellan stolparna där 'Valdemar' snart ska få sträcka ut, gräver jag snabbt ur lite innan jag ställer en rödmålad 5"-bräda på kant och fyller tillbaka jord och singel. Jag inser även att min idé om att skruva fast ribbor som ett klätterstöd, inte funkar. Eller jo, funktionen är det inget fel på, men rent estetiskt blir det inte bra. För klumpigt, tror jag. Det blir nog armeringsnät i alla fall.

Var sak på sin plats. 
Jag blir så nöjd med den faluröda kanten att jag genast gör sammalika vid den blivande rosrabatten. En vanlig bräda kommer förstås inte att hålla i en evighet, men det går ju att göra nytt eller beställa plåtkanter hos smeden när ett byte är aktuellt. 

Kaos i rabatten, men utanför den är det ordning och reda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar