lördag 14 mars 2015

Planteringsstart

För några timmar världens dyraste penséer. 

Med solsken i blick och en för säsongen nästan-öppnad växtbutik i närheten, har jag inte karaktär nog att stanna hemma. Jag vill lixom bara hoppa i startblocken och sedan pinna iväg det snabbaste jag har. Säsongsmaratonet har startat och nu gäller det att hålla hela vägen in i kaklet någon gång i november.

Det lätta var att köpa en låda penséer och att plantera dessa i lådorna vid entrén. Det svåra var att upptäcka att jag tappat en av mina ringar. Jahapp. 10 g guld åt skogen. Eller rakt ner i gräsmattan. Eller kanske i gruset i växtbutiken. 'tjurasurasväraruttna' Efter några timmar rotade jag runt bland några av penséerna - och se! - där låg ringen. Puh!

Penséer är ena käcka filurer. Just de här har geniun utevana, de har alltså inte odlats i någon värme, och klarar därför ganska många minusgrader utan att packa ihop fullständigt. I natt var det -5 och blommorna nickade, men i takt med att dagstemperaturen steg, rätade blommorna på sig igen. Fantastiskt trevligt!

Nu får det vara så här ett tag tills lusten att placera ut alla hinkar, byttor, tråg, baljor och annat tar över fullständigt. I början av juni brukar här vara fullt överallt.

2 kommentarer:

  1. När man har förlagt sin mobiltelefon kan man alltid ringa till den, från en annan telefon, för att lokalisera den. När man förlagt en ring så önskar man att den kunde fungera på motsvarande vis: Ring, ring, bara du slog en signal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore helt klart det bästa. I väntan på den tekniska innovationen, får jag bestämma mig för att antingen vid trädgårdsarbete alltid bära handskar eller att knäppa fast ringarna i den ena halskedjan.

      Radera