söndag 19 april 2015

Trädgårdsjunta

Den pinfärska trädgårdsjuntan hade premiärmöte idag. Det var på annan ort, så jag fick en bra anledning att lämna tomten. Det bjöds bl a på trädgårdsrunda i kollegans trädgård, och förutom inspiration och klokskaper fick jag med mig en kasse jordärtskockor hem. Pigga var de, skockorna. Det måste ha funnits tusentals där! Jag lovar, de bara vällde fram! Fina rötter och ljusgröna skott. Fint som snus!

Nå. Jo, jag vet, vi skulle ju inte odla något i år. Vi skulle ju satsa på frukt och bär och kryddörter och lägga resten av trädgårdstiden på att fixa struktur och ordning. Men nu har favoritmaken kommit på att han visst vill odla - och får han, så får jag. Så det så. Jordärtskockor, alltså. Jag gillar dem. De växer hejvilt och smakar gott. Och så kan man använda dem i nästan all sorts matlagning. Stjälkarna fungerar utmärkt att bygga en koja av. Dessutom tillhör de solrossläktet, Helianthus, och bara det är ju förtjusande så det räcker.

Tillbaka i Hemmaljunga åkte gåbortskostymen av omedelbums (söndagen är den trevligaste dagen när det gäller att dra på sig arbetskläderna, för de är nytvättade då). Sedan hjälptes favoritmaken och jag åt med att slänga ut en del skräpvirke från logvinden.



Det blev snabbt en hög stor som ett majbål väl lämpat för en ordinär villaträdgård. Skönt att bli av med skräpet. Vi tänker dock inte elda upp det på gården, utan det får åka till återvinningscentralen istället.

Bland det användbara hittade jag felsågade brädor. De är nog tänkta till fasad från början, men har blivit hyvlade på fel sida. Inget som duger att använda till logens exteriör, alltså, men väl till mindre projekt. Jag ska använda några av dem till staketet som är byggaktuellt just nu, och började med att klyva dem på byggsågen.


Och medan jag fiffade med brädorna, stekte favoritmaken färsk gös som smakade himmelskt gott. Jag har fått utmärkelsen "Bästa köksassistenten", men jag är övertygad om att det enbart beror på att jag håller mig undan.


2 kommentarer:

  1. Det är en mycket berömlig egenskap att veta när man ska vara framfusig och när man ska hålla sig i bakgrunden. Kallas social kompetens; du är tydligen mycket kompetent. Grattis!

    SvaraRadera
  2. När det gäller mat är jag i alla fall oerhört kompetent. Det väger kanske upp för de många situationer där kompetensen saknas? 'hoppfull'

    SvaraRadera