söndag 12 april 2015

Vi bygger ett staket

Säsongen är igång och på lönejobbet är det full rulle. Dygnet har fortfarande bara 24 timmar och hemmaprojekten tycks ha sjangserat (hej, svensk språkutveckling!) till måttligt underhållande tvätt- och matlådefixande. Men visst finns det ljusglimtar även utanför jobbtid!

När Hemmaljunga var en åker med ett torp mitt på, var det inte så noga med staket och häckar och buskage. Man satte sin potatis och hade inget att dölja. Tvärtom var det kanske en fördel att Nils på Backen såg de präktiga, välkupade potatisstånden och i hemlighetens avundsjuka tyckte att hemmaljungatorparen var ett praktarsle. Men nu är det moderna tider, och när hemmaljungaborna ränner omkring mitt bland klorofyll och spenat i sommarsolens sken, vill ingen av oss få sitt arsle bedömt. Hur praktfullt det nu än må vara.

Att gräva hål är en syssla som inte kräver mer än en plätt jord, en spade samt lite kräm i musklerna. För precis en vecka sedan var det perfekt uteväder. Jag och femåringen passade på att starta det nya trädgårdshittepået. 


En plint och dess nyssens grävda hål.
 
Femåringen forslade bort jord, grus och sten.


Leverans av singel.


Finemangservice!

Idag fortsatte staketbygget, nu med nobelt proffs på arbetsplatsen. Jag som inte kan göra raka linjer ens med linjal, uppskattar verkligen att få hjälp med de där träliga rakmåstena. Räta vinklar och sånt är inte min OS-gren. 

Skruveliskruv!

4"4 och faluröd slamfärg, det är den bästa kombon! För en äkta frankofil, är det väl dessutom kul att ratta in några franska skruvar. Jag målade nogsamt ändträ och den nedersta delen på stolparna, men eftersom penseln var "hård nog att slå ihjäl döda höns med" (att jag skulle orka/minnas att tvätta penslar med någon sorts reda, är verkligen en högoddsare), beslutade jag snabbt att vänta med resterande strykningar. Försök själva att måla med en bräda, så förstår ni. 

Hemlighetsmakeri.

Två höga och två låga stolpar på plats. Det är fortfarande inte mycket till insynsskydd, men det blir snart bättre. Vid de höga stolparna ska två 'Valdemar' bo på något slags klätterställning. I vinkel blir det staket. Bakom och bredvid finns det syrener och rönnspirea. Här, mot den stekheta södersidan, ska jag och mitt akterkastell leva obedömda i sommar. 

2 kommentarer:

  1. Din kreativitet når nya höjder! Att bygga ett staket för att dölja sin rumpa var en ny variant. Det är spännande att följa Hemmaljunga. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar väl vara staket runt bakgårdar? ;)

      Radera