lördag 2 maj 2015

Vi bygger ett staket II

Solig lördag och friskförklarad snartåttaåring - perfekta förutsättningar för att fortsätta med staketbygget!

Jag fäste två 2"4 mellan stolparna och skruvade sedan fast staketribben, som fick tjusiga "ludetag" istället för de mer klassiska spetsarna, på dessa. Att skruva upp ribben först efter att de blivit målade, var inget alternativ. Möjligen är det enklare att göra så, men jag tycker att det blir tråkigt. Målamålamåååålaaaaaa - och sedan vänta på att färgen ska torka. Hua. Det känns så himla långsamt! Nä, jag målar bara där det senare kommer att bli lite svårt att nå med penseln, och skruvar sedan upp ett ribb i taget. Lite kladdigt ibland, men inget som stör så värst mycket. 

Till att börja med skruvade jag bara i den översta regeln och så fick varje ribb hänga lite på sniskan. När alla var på plats, fixade jag rätt mellanrum och skruvade så fast även i den undre regeln. 

Snörrakt i toppen! 
Eftersom jag lovat att leverera hembakt till en liten lördagsfika hemma hos vänner, blev det en aning brådis på slutet. Men så här i efterhand syns det ju inte hur snabbt jag svingade penseln. Och kakan blev god, ja.

Den andra halvan av staketet hoppas jag hinna med innan nästa helg tar vid. Må väder- och barnsjukdomsgudarna vara med mig!
Hälften klart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar