onsdag 28 januari 2015

Vardagsstalkning

Det händer inte ofta, men ibland hampar det sig så att jag följer efter synnerligen vackra exemplar av Homo sapiens sapiens. Det senaste objektet knallade förbi mig vid tågstationen. Svart jacka från Fjällräven, mellanblå jeans, rödbruna mockakängor, svart Gökboet-mössa och så, bäst av allt och topofthepops, typ: rödmönstrade påsvantar som fick mig att associera till Skåne, Ulla-Britt Orwéns vantar med korsvirkesmönster.

 Skåne, U-B Orwén. Beskrivning till vantarna finns i boken 100 landskapsvantar, ICA bokförlag. Låna den på ditt bibliotek!
(Bild från Ravelry.)

När jag hade trasslat mig ut från parkeringen och hasat fram i bilkön som bildats vid järnvägsövergången och nått fram till platsen där de tjusiga vantarna och dess bärare senast sågs, var allt det nobla borta. Faktiskt, jag rodnar lite nu, körde jag runt i de närmaste kvarteren för att kanske kunna smygtitta på människan och hens vantar, men det var förgäves.

Skit med.

Men vantstickarinspirationen är förstås på topp! Tjo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar